måndag 5 januari 2015

Rågbullar

Hallå hallå!
I dag har jag varit ledig och tänkte att det var den perfekta dagen att baka lite bröd.
Jag tycker att det är otroligt roligt att baka, men är inte så duktig på att baka matbröd. Jag önskade mig därför en grundbok i julklapp, vilket jag också fick av finaste sambon!

Rågbullar var det som tilltalade mig mest, ett gott frukostbröd, tänkte jag.

Jag hade bett min sambo handla det jag behövde medan han ändå var på affären, något jag fick ångra (är fortfarande väldigt tacksam vill jag påpeka).

Jag fick torrjäst i stället för vanlig jäst. Jag vet att det ska gå ändå, men då jag inte riktigt har koll på hur det fungerar så blev jag lite orolig.

Nästa fail var att jag trodde att jag hade fint rågmjöl hemma, men det visade sig vara grovt... "Äsch, det går nog bra", tänkte jag...

Jag förstod att bullarna antagligen skulle bli väldigt stabbiga, för de jäste inte som de skulle, men eftersom jag hatar att slösa så gräddade jag dem naturligtvis ändå.

Resultatet blev gott, men stabbigt (som jag trott). Antagligen går de bara att äta i dag, men eftersom jag planerat soppa till middag blir det perfekt.

Bildbevis:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar